Nedlastbar verktøykasse: Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum
Basert på Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum, har vi laget en liten verktøykasse som vi håper kan være et nyttig hjelpemiddel for dere som bruker modellen. Kunnskapsmodellen kan brukes av alle som jobber med barn, for eksempel deg som jobber i barnehage, skole, PPT, skolehelsetjeneste, helsestasjon, barnevern, BUP, psykisk helseteam, og av foreldre.
Publisert:
Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum er en modell som brukes til å kartlegge og forstå barns behov, og som hjelper oss med å samle inn informasjon om barnet og barnets livssituasjon.
Målet med modellen er å gi en helhetlig forståelse av barnet og barnets omgivelser, vise hvordan ting henger sammen, og legge til rette for samarbeid og skreddersydde tiltak som fremmer en positiv utvikling for barnet.
Gullet med modellen er at du setter barnets behov i sentrum, og barnets behov legger premissene for både samarbeid og medvirkning. Den hjelper oss med å sette fokus: hva er viktig for dette barnet, og for at dette barnet skal få det bedre.
– Ida Steinrem, spesialrådgiver
Modellen minner oss på ting. For eksempel var vi veldig opptatt av økonomi en stund, men så «glemte» vi det litt. Kunnskapsmodellen tydeliggjør hva vi vet, og hva vi ikke vet, og hjelper oss til å se hele bildet.
– Mona Sørensen Tenold, spesialrådgiver
Modellens tre sider
Kunnskapsmodellen har form av en trekant. I sentrum av modellen er barnet selv, og hver av sidene i trekanten beskriver en dimensjon av barns utvikling og behov. De tre dimensjonene er:
- Familie og miljø (basen av trekanten) ser på barnets hjemmemiljø, økonomiske forhold, bolig, nettverk og familieforhold.
- Foreldrenes omsorg (høyre side) handler om foreldrenes evne til å gi omsorg, emosjonell støtte, stimulering og veiledning, og beskyttelse.
- Barnets utvikling (venstre side) ser på barnets helse, følelser, sosiale ferdigheter barnehage og skole, og venner og fritidsaktiviteter.
En verktøykasse bestående av kartleggings- og samarbeidsverktøy
Basert på Kunnskapsmodellen, har vi laget en liten verktøykasse som vi håper kan være et nyttig hjelpemiddel for dere som bruker modellen. Verktøykassen består av et kartleggingsskjema, et skjema som beskriver temaer og delområder for kartlegging, et skjema som forklarer beskyttelses- og risikofaktorer, og et samarbeidsskjema. Alle skjemaene forklares videre.
Kartleggingsskjema
Kartleggingsskjema til nedlasting (PDF)
Dette skjemaet tar utgangspunkt i Kunnskapsmodellens tre hoveddimensjoner. Disse er delt inn i 11 temaer, som igjen består av en rekke delområder det er viktig å kartlegge.
I kartleggingsskjemaet har temaene i hver dimensjon fått egne bokstaver, og delområdene har fått bokser med nummer. Disse bokstavene og numrene finner du igjen pdf-filen «Temaer og delområder for kartlegging» som er beskrevet under.
Boksene med nummer kan du bruke i kartleggingen din. Du kan markere med rødt der hvor du finner risikofaktorer, grønt for beskyttelsesfaktorer, og hvis det er temaer og delområder du ikke vet noe om, kan du markere disse i blått.
Poenget er ikke å markere i alle boksene, men det som er relevant for barnet du skal hjelpe.
Temaer og delområder for kartlegging
Temaer og delområder for kartlegging til nedlasting (PDF)
Dette skjemaet består av punkter som er hentet fra Socialstyrelsens nettside Barns behov i centrum, BBIC.
Punktene beskriver beskyttelses-og risikofaktorer som kan påvirke barnets helse, livskvalitet og utvikling, og som er viktige å kartlegge når vi skal hjelpe barnet.
Punktene er kategorisert innenfor de tre hoveddimensjonene, temaene og delområdene i Kunnskapsmodellen.
Beskyttelses- og risikofaktorer
Beskyttelses- og risikofaktorer til nedlasting (PDF)
Dette skjemaet gir en kort forklaring og beskrivelse av hva som menes med beskyttelses- og risikofaktorer.
Beskyttelsesfaktorer er forhold som øker barnets motstandskraft ved et bestemt problem. Risikofaktorer er ulike omstendigheter som øker sannsynligheten (risikoen) for at barnet skal utvikle et problem.
Målet med tiltakene våre, er å øke beskyttelsesfaktorene og redusere risikofaktorene, og dermed bidra til en positiv utvikling for barnet.
Punktene i pdf-filen «Temaer og delområder for kartlegging», beskriver både beskyttelses- og risikofaktorer det er viktig å kartlegge.
Samarbeidsskjema
Samarbeidsskjema til nedlasting (PDF)
Dette skjemaet er et samarbeidsverktøy for foreldre og de ulike fagpersonene rundt barnet, som kan brukes på samarbeidsmøter. Skjemaet består av 5 minikartleggingsskjema, og kolonner som beskriver temaer og fremdriftspunkter for samarbeidsmøtet og videre tiltak.
Før samarbeidsmøtet kan alle involverte fylle inn et eget kartleggingsskjema. På møtet kan dere starte med at alle overfører sin kartlegging til hvert sitt minikartleggingsskjema. På denne måten kan dere dele informasjon, og få en helhetlig oversikt over barnet og barnets livssituasjon.
Modellen tydeliggjør for oss hva de forskjellige hjelperne er opptatt av. Er du opptatt av der? Jeg er opptatt av her! Hvordan forstår vi dette, og hvordan henger disse sammen.
– Mona Sørensen Tenold, spesialrådgiver
Poenget er altså ikke at noens forståelse av barnet er mer riktig enn noen annens, men at alle kartleggingene gir viktig og utfyllende informasjon. Dette kan skape et grunnlag for videre drøftinger, samarbeid, og gode tiltak for å støtte barnet til positiv utvikling.
Skjemaet har også et datofelt og et felt for neste møte/evaluering. Før dette neste møtet kan dere gjøre en ny kartlegging, og på den måten bruke skjemaene til å måle om tiltakene dere har satt inn har hatt effekt. Eventuelt kan nye kartlegginger belyse andre faktorer som det er viktig å følge opp videre.
Å løfte på likt
Vi avslutter med et sitat fra vårt tidligere, og særdeles kloke Barneombud, Inga Bejer Engh.
Når vi skal hjelpe barn må vi ha en sånn «ship o hoi-mentalitet». Det nytter ikke at en løfter foran, og så litt etterpå så løfter en bak – alle må løfte på likt.
Når vi setter barnets behov i sentrum, samarbeider og løfter på likt, kan vi få til veldig mye.
Vil dere ha mer hjelp til hvordan dere kan bruke Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum – ta kontakt med oss!
Kontaktpersoner:
Tina Koss
Kommunikasjonsansvarlig / Senior Communication Adviser
tina.koss@r-bup.no
+47 45 23 29 85
Marthe Sveberg
Kommunikasjonsrådgiver / Communications Adviser
marthe.sveberg@r-bup.no
+47 92 40 06 88