Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Hvordan forstå og gripe barn og unges invitasjoner

Todagers workshop med Jørn Nielsen, om endringsskapende arbeid med barn og unge i deres komplekse kontekster.

Detaljer

  • Pris: 1600,-
  • Antall kursdager: 2
  • Påmeldingsfrist:

Hvilke muligheter oppstår når vi ser barn og unges atferd som invitasjoner, i stedet for symptomer og diagnoser? Hvordan kan vi skape nye erfaringer i stedet for fastlåste prosesser?

Velkommen til undervisning i workshopform, som inviterer til refleksjon, utfordring og bevegelse. Workshoppen er en obligatorisk del av etterutdanning i familieterapi 1. år og for deltakere i spesialistutdanningen med familieterapi som behandlingsmetode. Vi inviterer også andre fagpersoner i tjenester for barn og unges psykiske helse. 

Foreleser

Jørn Nielsen er utdannet klinisk psykolog, Ph.d. Han har skrevet artikler og bøker om foretrukne forståelser av problematferd og fremtredelsesformer, om samarbeidet mellom forskjellige instanser og om etablering av foretrukne nettverk. Våren 2023 utga han boken «Fra symptomer til trivsel. At forstå og gribe børn og unges invitationer» (Akademisk Forlag, København). Jørn er fra Vejle i Danmark, og han har hatt forbindelser til RBUP og det familieterapeutiske og systemiske feltet i Norge over mange år. Jørn Nielsen driver firmaet Metalog sammen med blant annet barne- og ungdomspsykiater Søren Hertz. Les mer om Metalog og deres arbeid

Kursansvarlig

Studieleder i familieterapi Jeanne Maria Holm Jensen - jeanne@r-bup.no 

Prosjektkoordinator Inger-Line Wahl - inger.wahl@r-bup.no

Kursets mål

Læringsspørsmål

  • Hvilke faglige og etiske implikasjoner får utsagnet «det største alvoret inviterer til de største endrings- og utviklingsprosesser» for din kliniske praksis? 
  • Hvordan kan vi som fagpersoner posisjonere oss på den mest hensiktsmessige måte, når vi forstår barn og unges symptomer som invitasjoner? 
  • Fra særlige behov og diagnoser til invitasjoner: hva blir viktig for å unngå spiraler av fastlåsende prosesser, og for å skape nye erfaringer tilstrekkelig forskjellig fra dem som var med til å skape situasjonen?
  • Hvilke forpliktelser og muligheter oppstår, når du ser deg selv som aktivt vitende til forskjell fra absolutt vitende (den tradisjonelle eksperten)?

Målgruppe

Fagpersoner som jobber i tjenester med barn og unge og har interesse for det familieterapeutiske systemet.

Kommende kurs

  • Kursdager:
    Hvor:RBUP Øst og Sør, Oslo
    Pris:

    kr 1600,-

    Påmeldingsfrist: