Solveig Holen er forsker og leder Seksjon for folkehelse og forebygging.
Kompetanse
Solveig har lang erfaring med evalueringsforskning, primært evaluering av helsefremmende og forebyggende tiltak i skolen, og har kompetanse innen kvantitativ metode. Temaer hun er interessert i er psykisk helse i skolen, mestring, frafall i videregående opplæring, skolefravær og flerfaglig samarbeid. Hun er særlig opptatt av sammenhengen mellom psykisk helse og læring, og hvordan lærere og helsepersonell i samarbeid kan bidra til at barn opplever både sosial og faglig mestring. Solveig har tidligere arbeidet i barneskolen. Solveig har lang erfaring som prosjektleder i større forskningsprosjekter, og har tidligere arbeidet i barneskolen
Bakgrunn
Solveig er spesialpedagog og evaluerte i sitt doktorgradsarbeid det universelle skoletiltaket Zippys venner gjennom en randomisert kontrollert studie. Tiltaket ble gjennomført på 2. trinn i barneskolen, og viste seg å ha en positiv effekt på barns mestring, reduserte mobbing og bedret deres faglige fungering.