Child-Parent Psychotherapy (CPP)
Child-Parent Psychotherapy (CPP) er en behandlingsmetode for barn i alderen 0–6 år som har opplevd traumatiske belastninger, og som viser symptomer på psykiske utfordringer, relasjonsvansker eller adferdsvansker. CPP er en etterutdanning innen psykoterapi, for dem med grunnutdanning innen helsefag, barnevern eller sosialfag og som har erfaring fra terapeutisk arbeid med barn eller familier/foreldre. Denne etterutdanningen gir opplæring i å benytte CPP i terapeutisk arbeid.
Nøkkelopplysninger
Påmeldingsfrist:
15. desember 2024
Neste oppstart:
27. januar 2025
Kursavgift:
49 500 kr
(16 500 pr. semester)
Studiested/plattform:
RBUP Øst og Sør, Nydalen, Oslo
Teams
Varighet:
18 måneder (deltid)
Kunnskapsgrunnlaget om traumer og hvordan traumatiske hendelser kan påvirke barns psykiske helse og utvikling, og familiers fungering, øker stadig. I Norge har vi tidligere manglet gode, forskningsbaserte behandlingsprogrammer for de aller yngste barna som har opplevd traumatiske belastninger. Men fra 2017 er Child-Parent Psychotherapy (CPP), et forskningsbasert behandlingsprogram for de aller yngste, implementert i Norge.
I CPP foregår hoveddelen av behandlingen med barn og omsorgsperson sammen. Behandlingen foregår gjerne ukentlig over en periode, og CPP åpner for langvarig oppfølging hvis nødvendig. Behandlingen er gjennomførbar i poliklinikker, på hjemmebesøk eller på institusjoner der familier skal bo over lengre tid.
Behandlingsmodellen bygger på tilknytningsteori, og integrerer psykodynamisk-, utviklings-, traume-, sosial lærings- og kognitiv atferdsteori. Kontekstuelle faktorer som kulturelle normer og sosioøkonomiske belastninger inngår også i forståelsesrammen. CPP rettes mot barna og deres foreldre eller fosterforeldre. Gjennom CPP jobber man med å styrke relasjonen mellom barnet og barnets omsorgsperson. Målet er at barnet skal utvikle eller gjenvinne trygghet i relasjonen til omsorgsgiver, slik at samspillet mellom omsorgsgiver og barn kan fremme barnets naturlige utvikling. Gjennom å utforske og forstå hvordan barnets erfaringer kommer til uttrykk gjennom atferd og lek, dannes grunnlaget for å finne gode måter å bearbeide traumeerfaringer og støtte barnets normalutvikling på.
Foreldre kan også selv bære med seg traumeerfaringer som påvirker deres fungering som omsorgsgivere. Sammen identifiserer man også disse erfaringene, og jobber med dem gjennom at man skaper en felles narrativ om de traumatiske hendelsene. CPP er særlig nyttig i familier hvor forelder og barn har opplevd de samme traumatiske hendelsene og har utviklet en destruktiv dynamikk hvor traumet enten ikke blir snakket om, eller hvor barn og forelderens traumereaksjoner skaper utrygghet i samspillet.
Opptakskrav og målgruppe
- Grunnutdanning innen helsefag, barnevern eller sosialfag
- Erfaring fra terapeutisk arbeid med barn eller familier/foreldre.
- Metoden er best egnet for tjenestesteder som tilbyr behandling som kan gå over lengre tid, som i BUP eller ved barnevernsinstitusjoner.
- Det kreves at du kan bruke minimum 20 % av full stilling på CPP-arbeid, men disse sakene er del av «vanlig drift», og saker man uansett ville jobbet med.
Det er sterkt anbefalt at flere fra samme arbeidssted har, eller tar, metoden. Ved stort antall påmeldte, vil dette være et viktig kriterium for prioritering.
Kreditering/kompetanse
Psykologforeningen godkjenner utdanningen som 63 timers vedlikeholdsaktivitet for spesialister.
Undervisningsform
- Tre samlinger. Første samling går over fire dager, samling to over 3 dager samling 3 over to dager.
Veiledning
- Nettbaserte kasuskonsultasjoner annenhver uke
Deltakelseskrav
- 90 % deltakelse på CPP-samlingene.
- 80 % deltakelse på de 32 nettbaserte kasuskonsultasjonene.
- Det kreves at du kan bruke minimum 20 % av full stilling på CPP-arbeid, men disse sakene er del av «vanlig drift», og saker man uansett ville jobbet med.
- Minimum fire påbegynte CPP-saker i løpet av utdanningstiden. Man må ha kommet godt i gang med behandlingsfasen i minimum to av sakene, og må ha benyttet kjerne-elementer fra CPP. Barna bør være under seks år ved oppstart og man bør tilstrebe variasjon i barnas alder. Arbeid med foresatt-barn-dyaden må være påbegynt i alle saker.
- Arbeidet dokumenteres ved å sende inn kasusbeskrivelser. Kasusbeskrivelsene må være sendt inn innenfor perioden med vedlikeholds-seminarer, det vil si i løpet av tre til fire semestre etter avsluttet CPP kurs. Sakene trenger ikke å være avsluttet ved kursets avslutning.
- To saker legges frem, hvorav man etterstreber å vise minst én på film, for veilederne under samlinger og/eller under de nettbaserte kasuskonsultasjonene i løpet av veiledningsperioden.
Samlinger:
Samling 1: 27. - 30. januar 2025
Samling 2: 27. - 29. oktober 2025
Samling 3: 5. og 6. mars 2026
Forelesere
Henning Mohaupt er psykologspesialist, PhD og har siden 2008 arbeidet ved Alternativ til Vold i Stavanger. Mohaupt jobber med voksne som utøver vold i nære relasjoner, samt barn og voksne som utsettes for vold i nære relasjoner. Mohaupt ble ferdig utdannet CPP terapeut i 2016. Han er også forsker og disputerte i 2020 med et forskningsprosjekt om hvordan menn i voldsbehandling opplever far-barn relasjonen.
Guro Vigestad og Anita Krøvel-Velle er psykologspesialister og jobber ved BUP Sentrum i Bergen, i sped- og småbarnsteam. Begge er utdannet CPP-terapeuter, og siden 2016 har CPP vært grunnmuren i deres kliniske arbeid med de yngste barna.
Anita har alltid hatt en psykodynamisk forankring i det terapeutiske arbeidet, blant annet med leketerapi. I tillegg har Krøvel-Velle flere års erfaring med tidlig intervensjon i kommunehelsetjenesten.
Guro har over flere år hatt ansvar for tverretatlig konsultasjonsteam for sped- og små. Hun underviser ved Høgskulen i Bergen på jordmor- og helsesykepleierutdanning og har tidligere vært involvert i undervisning for Fosterhjemsforeningen.
Spørsmål om utdanningen sendes til:
Anita Krøvel-Velle - anitakrovelvelle@yahoo.no
Guro Vigestad - guro.vigestad@gmail.com
Henning Mohaupt - henning@atv-stiftelsen.no
Filer til nedlasting:
Kontaktpersoner
Gun-Mette B. Røsand
Konstituert seksjonsleder / Head of Section for Infants and Young Children
gmr@r-bup.no
+47 91 76 99 55
Monica Werner
Prosjektkoordinator / Project Coordinator
monica.werner@r-bup.no
+47 45 03 70 10