Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Familieterapi

Familieterapi er en forskningsbasert behandlingsmetode som er nyttig i alle tjenester der det jobbes med endringsarbeid med barn og unge. Etterutdanning i familieterapi er en toårig klinisk terapeututdanning på deltid. Den retter seg mot ansatte i både primærtjenestene og spesialisthelsetjenesten som jobber med endringsarbeid med barn, unge, deres familier og de systemene de lever i. Etterutdanningen gir en grunnleggende innføring og klinisk fordypning i familieterapi med et særlig fokus og kompetanse på barn og unge.

Nøkkelopplysninger

  • Søknadsfrist:

    Påmeldingen er nå stengt.

  • Neste oppstart:

    August/september 2025, endelig oppstartsdato kommer

  • Kursavgift:

    80 000 kr

    (11 000 kr per semester, til sammen 44 000 kr. I tillegg kommer kostnader til veiledning, 9 000 kr per semester, til sammen 36 000 kr.)

  • Varighet:

    To år (deltid)

  • Sted:

    RBUP Øst og Sør, Nydalen, Oslo

Familieterapi er en forskningsbasert behandlingsmetode som er nyttig i alle tjenester der det jobbes med endringsarbeid med barn og unge. Familieterapi kan brukes sammen med, i tillegg til eller i stedet for andre perspektiver og tilnærminger i endringsarbeidet.

Familieterapi tar utgangspunkt i at endring og utvikling hos barn og ungdommer sees i sammenheng med omsorgssystemene de lever i, relasjonene, miljøet og situasjonene de befinner seg i. Familieterapi er basert på systemtenkning, kommunikasjonsteorier og teorier om endring gjennom klinisk arbeid med mellommenneskelige relasjoner.

Gjennom familieterapi får deltakeren et bredt spekter av mulige måter å forstå og møte barn og unge som lever strevsomme liv og i kronglete relasjoner. Familieterapi tror på at det alltid finnes flere måter å gjøre ting på, og at familien er den beste veiviseren. Familieterapi kan anvendes i alle typer endringsarbeid og er spesielt nyttig ved endringsskapende arbeid der situasjonen oppleves som fastlåst, kompleks og overveldende. Med familieterapi øker deltakeren sin kompetanse i å ta vare på mange hensyn samtidig og skape endring sammen med betydningsfulle personer for barna og ungdommene.

Familieterapi bygger på grunnholdninger om at problemer oppstår, opprettholdes og oppløses i relasjoner og i kontekst. Familieterapi tror på at mennesker er i kontinuerlig endring og utvikling sammen med andre, og at det finnes uante muligheter, også de vi ikke har fått øye på ennå. Familieterapi ivaretar utviklingsperspektivet som er særlig viktig i arbeid med barn og unges psykiske helse ved blant annet å invitere flere personer med i endringsarbeidet og utvide endringsarbeidet til kontekstene barna og ungdommene lever i. 

Deltakeren får en bred innføring i de sentrale familieterapeutiske endringsteoriene og tilnærmingene som tilpasses arbeid med barn, ungdom og deres familier i ulike kliniske kontekster. Etterutdanning i familieterapi er praksisnær og tett knyttet til deltakerens kliniske praksis.

Deltakeren lærer ulike familieterapeutiske- og systemiske forståelser og tilnærminger, tar disse i bruk i sin arbeidskontekst og bringer erfaringer og refleksjoner med tilbake. Deltakerens terapeututvikling utvikles gjennom undervisning, selvstudier, klinisk praksis, kliniske videoer fra praksis, refleksjon, øving og veiledning. Etterutdanningen er tverrfaglig og tverretatlig, slik at mangfoldet i måter familieterapi kan anvendes på utvides i undervisnings- og veiledningsgruppen.

Målet er å øke deltakerens evne til å bruke, tilpasse og reflektere over erfaring, kunnskap og forskning i møte med barn, unge og deres familier som familieterapeut.

Etterutdanning i familieterapi legger vekt på kontinuerlig terapeututvikling og selvrefleksjon som familieterapeut. Deltakerens arbeid med barn, unge, deres familier og systemene som vi er en del inviterer til refleksjon om: hva vi gjør, hvordan gjør vi det, hvorfor vi gjør det vi gjør, hva vi bringer med inn i samhandlingen og hvordan det virker sammen med familien, og hva vi også kan gjøre.

Læringsmål for første år:

  • kunnskap om aktuelle teorier, begreper og retninger i familieterapi
  • ferdigheter til å kjenne igjen og bruke de ulike familieterapeutiske arbeidsformene i endringsskapende arbeid med barn og unge og deres familier
  • kunnskap til å kunne tilpasse tilnærmingene til barnets alder og utviklingsnivå
  • kjennskap til familieterapiens historie og vitenskapsfilosofiske og forskningsmessige grunnlag
  • evne til å formulere gode spørsmål som bidrar til endringsprosesser
  • evne til å gjøre etiske refleksjoner over konsekvenser ved ulike behandlingstilnærminger i møte med familier
    Læringsmål for andre år:
  • kunnskap om teorier og modeller som bidrar til økt selvrefleksjon som familieterapeut i klinisk praksis
  • begreper til å utforske og reflektere over potensielt marginaliserende fenomener og hva vi selv har med oss inn av holdninger og verdier i møte med barn, ungdommer og deres familier
  • kunnskap om ulike modeller som anbefales i behandling av barn og unge som viser alvorlige psykiske tilstander
  • ferdigheter til å gjenkjenne egne ideer og reflektere over hvilke virkninger disse har på den terapeutiske prosessen
  • ferdigheter til å kunne skifte mellom ulike perspektiver og handlingsalternativer
  • videreutvikling av egne terapeutiske holdninger og ferdigheter i eget klinisk arbeid
  • integrering av en etisk reflektert og kritisk holdning til egne foretrukne verdier, ideer og væremåter i møte med barn, unge, familier og systemer

Læringsmål for andre år:

  • kunnskap om teorier og modeller som bidrar til økt selvrefleksjon som familieterapeut i klinisk praksis
  • begreper til å utforske og reflektere over potensielt marginaliserende fenomener og hva vi selv har med oss inn av holdninger og verdier i møte med barn, ungdommer og deres familier
  • kunnskap om ulike modeller som anbefales i behandling av barn og unge som viser alvorlige psykiske tilstander
  • ferdigheter til å gjenkjenne egne ideer og reflektere over hvilke virkninger disse har på den terapeutiske prosessen
  • ferdigheter til å kunne skifte mellom ulike perspektiver og handlingsalternativer
  • videreutvikling av egne terapeutiske holdninger og ferdigheter i eget klinisk arbeid
  • integrering av en etisk reflektert og kritisk holdning til egne foretrukne verdier, ideer og væremåter i møte med barn, unge, familier og systemer

Opptakskrav og målgruppe

  • Minimum treårig høgskole/universitetsutdanning i helse-, sosial- og velferdsfag eller annen relevant utdanning på minst bachelornivå.
  • Minst to års relevant praksis med barn og unge etter endt grunnutdanning.
  • Være i relevant praksis (minst 50 %) med endringsarbeid med barn og unge under hele etterutdanningen.
  • Ha tilgang til å kunne gjennomføre familieterapeutiske samtaler med barnet/ungdommen sammen med deres familie og/eller omsorgspersoner.
  • Ha mulighet for å ta opp video av egen kliniske praksis med familier.
  • Målgruppen for etterutdanningen er fagfolk i primærtjenestene og spesialisthelsetjenesten som er involvert i endringsarbeid med barn og ungdommer og deres familier. Dette kan være ansatte på familiesentre, psykisk helse i kommunen, barnevern, BUP, PPT, helsestasjon, skolehelsetjenesten og ambulante tjenester.

Kreditering/kompetanse

  • Etterutdanningen kan inngå i deler av godkjenningsgrunnlaget for å bli klinisk spesialist eller klinisk godkjenning i FO
  • Etterutdanningen er godkjent som toårig psykoterapiutdanning for leger i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri
  • Etterutdanningen dokumenteres med diplom fra Institute of Family Therapy i London og RBUP
  • Dersom du søker klinisk- eller spesialistgodkjenning, undersøk krav med din fagforening eller din profesjons sitt fagforbund eller interesseorganisasjon som utsteder slike godkjenninger.
  • Etterutdanning i familieterapi gir for tiden ikke studiepoeng

Undervisningsform

  • Undervisning foregår i tverrfaglige grupper med deltakere fra forskjellige arbeidskontekster innen primær- eller spesialisthelsetjenestene.
  • Undervisningen omfatter i alt 260 timer i seminargrupper og gjennomføres som månedlige samlinger á to dager over ti samlinger per år.
  • Undervisningen er dynamisk og engasjerende med veksling mellom forelesninger, modell-læring, film, deltakerens egen muntlige deltakelse, øvelser, rollespill, kliniske filmer og refleksjoner i grupper i ulik størrelse.

Veiledning

Veiledningen er et av de viktigste bindeleddene mellom teori og praksis. Intensjonen med gruppeveiledningen er å bidra til at deltakeren får jobbe med egen terapeututvikling.

  • Det er krav om minimum 120 veiledningstimer organisert som gruppeveiledning med veileder godkjent av RBUP (60 veiledningstimer per år).
  • Veiledningen kommer i tillegg til undervisningssamlingene, og tar utgangspunkt i deltakerens eget kliniske arbeid med barn og familier.
  • Fortløpende videoopptak av egen kliniske familieterapeutiske praksis anvendes aktivt i gruppeveiledningen og i undervisningen.

Deltakelseskrav

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på undervisningssamlingene og 100 prosent i veiledningsgruppen.
  • Det er et krav om å vise og arbeide med minst tre videoer av eget arbeid med familier per år, i tillegg til videoen som brukes til avsluttende videoeksamen.

Kontaktpersoner