Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Klinisk miljøterapi og ambulant arbeid

Ønsker du å styrke din terapeutkompetanse og kjenne deg tryggere som hjelper i møte med barn, unge og familier med komplekse behov? Denne utdanningen gir deg praktisk ferdighetstrening, teoretisk kunnskap og klinisk veiledning for å utvikle deg som terapeut. Gjennom utdanningen får du innsikt i hvordan du kan forstå og håndtere rollen som fagperson, bruke hverdagens øyeblikk som arena for endring, og samarbeide effektivt på tvers av systemer. Dette er utdanningen for deg som vil utvikle din faglige trygghet, relasjonskompetanse og kapasitet til å skape varige endringer i livet til dem som trenger det mest.

Nøkkelopplysninger

  • Søknadsfrist:

    1. februar 2025

  • Neste oppstart:

    7. april 2025

  • Varighet:

    To år (deltid)

  • Kursavgift:

    44 000 kr i semesteravgift (kr 11 000 per semester)

    + kostnader til 95 timer veiledning (individuelt og i gruppe)

  • Studiested:

    RBUP Øst og Sør, Nydalen, Oslo

  • Varighet:

    21 måneder (deltid)

Barn og unge som mottar hjelp i miljøterapeutisk eller ambulant form i barnevern og psykisk helsevern, har et særlig behov for tilpasset hjelp og kan ofte ha utviklet sammensatte og komplekse hjelpebehov. Dette setter høye krav til oss som hjelpere.

I miljøterapi bruker vi hverdagen som arena for å støtte barn og unge til positiv utvikling. Ambulant arbeid kan være et selvstendig tiltak eller inngå i en vekselvirkning mellom institusjon og hjem.

For å lykkes med å hjelpe, må vi i begge arbeidsformer ha en utforskende og bred tilnærming til barns og familiers spesifikke situasjon og utfordringsbilde. Vi må ha god forståelse av konteksten vi jobber i, oppdraget vi jobber mot, og metodikken vi lener oss til.

Etterutdanning i klinisk miljøterapi og ambulant arbeid er tilrettelagt som en klinisk utdanning med fokus på å utvikle egen kompetanse i rollen som terapeut. Gjennom en kombinasjon av teori og praksis vil du lære å jobbe relasjonsorientert og ressursfokusert, med solid forankring i utviklingspsykologi og systemteori.

Et mål med utdanningen er å styrke verktøykassen din i møte med de mange komplekse og krevende situasjonene du som miljøterapeut og ambulant arbeider står i. Utdanningsløpet skal bidra til at kompleksiteten blir lettere å forholde seg til, tåle, og å navigere i.

Du vil lære mer om:

  • Systemisk forståelse og familiearbeid.
  • Traumer og traumebevisst endringsarbeid.
  • Kunnskap om ulike tilstandsbilder.
  • Samhandling og tverrsektorielt samarbeid.
  • Vitenskapsteori og forståelsesrammer.
  • Kunnskapsbasert praksis (forskningskunnskap, erfaringskunnskap og brukerkunnskap).
  • Utvikling og ivaretakelse i rollen som terapeut.
  • Ferdighetstrening.

Opptakskrav og målgruppe

  • Treårig bachelorutdanning fra høgskole eller universitet, innen helse-, sosial-, eller pedagogiske fag.
  • Minst to års relevant praksis fra miljøterapeutisk eller ambulant arbeid etter grunnutdanningen.
  • Søkeren må arbeide direkte med miljøterapi eller ambulant arbeid med barn og unge som målgruppe i minst 50 % stilling under utdanningen.
  • Arbeidsstedet må, ved leder i egen søknad, anbefale kandidatens søknad.
  • Annen tilsvarende grunnutdanning enn det overnevnte kan kvalifisere som særskilte søkere til denne utdanningen. Søker må i så tilfelle sende egen søknad med CV, samt bekreftelse fra arbeidsgiver til RBUP.
  • Målgruppe er ansatte i barnevern og psykisk helse som jobber miljøterapeutisk eller ambulant med barn og unge. Typiske tjenestesteder er døgnavdeling psykisk helsevern, barneverninstitusjon eller ulike former for ambulante team i ulike tjenester som retter seg mot psykisk helse og barnevern.

Kreditering/kompetanse

  • Utdanningen gir spesialisert kompetanse på å jobbe miljøterapeutisk og ambulant i og utenfor institusjoner innen psykisk helsevern for barn og ungdom og barnevern.
  • Utdanningen kan inngå i deler av godkjenningsgrunnlaget for en klinisk godkjenning. For en formell klinisk godkjenning må kandidaten selv undersøke regelverk for egen profesjon, og søke etter gjeldende regler for godkjenning fra aktuell fagforening (på grunnlag av videreutdanninger uten studiepoeng). Fellesorganisasjonen (FO) har godkjent studiet som et studium på tilsvarende nivå innenfor et fordypningsområde uten offentlig eksamen (punkt 2.1 skriv om kriterier for klinisk godkjenning) for sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere.

Undervisningsform

Undervisningen består av:

  • forelesninger
  • arbeid i grupper om aktuelle temaer og problemstillinger for selvstendig refleksjon, diskusjon og faglig fordypning
  • ferdighetstrening
  • pensumlitteratur
  • skriftlige arbeidskrav mellom samlingene
  • klinisk veiledning

Veiledning

I tillegg til teori og klinisk praksis, skal studenten under hele utdanningen motta klinisk veiledning.

  • Kandidaten skal motta 120 timer veiledning i forbindelse med studiet.
  • 25 av disse gis som gruppeveiledning på studiets samlinger.

Denne veiledningen er inkludert i semesteravgiften.

  • 55 timer gruppeveiledning fra ekstern veileder som skal godkjennes av ledelsen på utdanningen ved RBUP.

Denne veiledningen er ikke inkludert i semesteravgiften, og kommer i tillegg til oppgitt semesteravgift.

  • 40 timers individuell veiledning fra eksterne veiledere som skal godkjennes av ledelsen på utdanningen ved RBUP.

Denne veiledningen er ikke inkludert i semesteravgiften, og kommer i tillegg til oppgitt semesteravgift.

  • Det er krav om minimum 80 % tilstedeværelse i undervisningen og 100 % deltakelse i veiledning. 
  • Skriftlige arbeidskrav mellom samlingene.

Samlinger

Studiet innebærer 11 samlinger á 2 dager per studieår, tilsvarende 44 dager undervisning over to år. Undervisningsdagen vil på mandager være fra kl. 10.00–17.00 og på tirsdager fra kl. 09.00–14.30.

Ansvarlige for utdanningen

Ansvarlige for studiet er studieleder Sara Linn Gerhardt, spesialrådgiver ved RVTS Sør, Aud Ørnes og fagansvarlig ved RVTS Sør, Heine Steinkopf.

Utdanningen gjennomføres i samarbeid med RVTS Sør.

Kontaktpersoner