Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Behandlingsarbeid i graviditet og sped- og småbarnstid (påbygging)

For å klare å hjelpe foreldre med alvorlig psykisk strev og traumer, er vi avhengige av en dyp forståelse av hvordan mennesker formes og hvordan dette kommer til uttrykk, og hvordan vi alltid påvirker hverandre i en terapeutisk relasjon. Nøkkelen til god terapi er at vi både klarer å være hos den andre og hos oss selv, på samme tid, også i pressede situasjoner. Samtidig må terapeuten ivareta barnet. Denne dobbeltrollen gjør arbeidet krevende. Behandlingsarbeid i graviditet og sped- og småbarnstid er en klinisk fordypning med særlig fokus på foreldre med psykiske og/eller psykososiale vansker og/eller personlighetsproblematikk.

Nøkkelopplysninger

  • Søknadsfrist:

    15. april 2025

  • Neste oppstart:

    25. september 2025

  • Kursavgift:

    22 000 kr (11 000 kr per semester)

  • Studiested:

    RBUP Øst og Sør, Nydalen, Oslo

  • Varighet:

    12 måneder (deltid)

Terapeutisk arbeid i sped- og småbarnsfamilier med psykiske vansker hos foreldre, store livsbelastninger, personlighetsproblematikk og transgenerasjonelle relasjonstraumer kan by på særlige utfordringer. 

Graviditet og sped- og småbarnsalder er en livsfase som setter spesielle rammer for det terapeutiske arbeidet. Sped- og småbarnets utvikling skjer i samspill og relasjon med nære omsorgspersoner, og det terapeutiske arbeidet gjøres i stor grad gjennom foreldrene.

Kommunikasjon og samspill mellom spedbarn/småbarn og foreldre foregår i stor grad non-verbalt og affektivt. Dette stiller spesielle krav til terapeutens evne til å være oppmerksom og emosjonelt tilgjengelig. 

Det kreves sensitivitet og fleksibilitet hos terapeuten i intervensjoner som rettes mot samspillet mellom spedbarn/småbarn og foreldre, hvor begge samspillspartneres opplevelser og utviklingstemaer skal ivaretas og knyttes mening til.

For å kunne bidra til bevegelse i foreldre som både har et alvorlig eget strev, og strev i møte med barnet, er vi avhengige av å forstå og romme de eksistensielle temaene i livet, som frykten for å miste sitt eget barn, bli psykotisk eller aldri bli frisk fra alvorlig sykdom. Dette krever mye av oss som terapeuter.

En viktig del av utdanningen vil derfor handle om egenutvikling som terapeut. Gjennom refleksjon og øvelser vil vi arbeide med egen terapeutrolle, med økt bevissthet om individuelle muligheter og begrensninger. Målet er å fremme innsikt og vekst i det terapeutiske arbeidet.

Utdanningen bygger særlig på teori og forskning innenfor nyere tilknytnings-, utviklings- og psykodynamisk psykologi. Deltakerne vil få en dyp forståelse og integrering av grunnleggende prinsipper i terapeutisk holdning, alliansearbeid, samt dynamisk forståelse av vansker og intervensjoner i tidsperioden fra graviditet til sped- og småbarnsalder.

Du vil blant annet lære om:

  • Kjernekompetanser i terapeutisk og mentaliserende holdning
  • Alliansearbeid med gravide og sped- og småbarnsforeldre
  • Behandlingsarbeidets ulike faser
  • Psykologisk perspektiv på «godt nok foreldreskap»
  • Generasjonsoverføringer av oppvekstbelastninger, relasjonsvansker og negative samspillsmønster
  • Betydningen av psykiske vansker og personlighetsproblematikk hos foreldre
  • Egen rolle og bidrag i terapeutisk arbeid

Opptakskrav og målgruppe

  • Toårig etterutdanning i sped- og småbarns psykiske helse ved RBUP, eller spesialistutdanningen med metodefordypning i sped- og småbarns psykiske helse.
  • De som arbeider med behandling i sped- og småbarnsfeltet og som kan dokumentere erfaring og formell grunnleggende utrednings- og behandlingskompetanse innenfor dette feltet, oppfordres også til å søke om opptak. Opptak vil da bli vurdert på grunnlag av innsendt dokumentasjon og eventuell opptakssamtale.

Undervisningsform

  • Undervisning og læring foregår i hel gruppe på maksimalt 14 deltakere.
  • Forelesninger om sentrale terapibegreper og behandlingstemaer, med påfølgende refleksjoner og øvelser.
  • Stabile læringsgrupper, hvor arbeid med forelesningstemaer knyttes tett opp til klinisk praksis.
  • Arbeid med kasusfremlegg og veiledning på kasuistikker fra studentenes egen praksis.
  • 10 samlinger á to dager

Datoer for samlingene

25. og 26. september 2025

16. og 17. oktober 2025

13. og 14. november 2025

11. og 12. desember 2025

Samlingene for våren 2026 kunngjøres senere.

Veiledning

  • Det kreves 20 timer klinisk veiledning gjennom utdanningen, individuelt eller i gruppe.

Deltakelseskrav

  • Det er krav om minimum 80 % deltakelse på undervisningssamlingene og 100 % i veiledningsgruppen.
  • Det er krav om at alle deltakere legger frem kasuistikker (minimum to ganger i løpet av utdanningen, hvorav minst én med filmopptak av seg selv i interaksjon med klient).
  • Ved avslutning av utdanningen skal deltaker levere en skriftlig oppgave, som omhandler egen terapeututvikling gjennom utdanningen.

Kreditering

Psykologforeningen godkjenner utdanningen som 72 timer vedlikeholdskurs for psykologspesialister.

Forelesere

Forelesninger og grupper ledes av psykologspesialist, PhD Teija Anke og klinisk spesialist i barn og unges psykiske helse, PhD stipendiat Heidi Fjeldheim, som begge har mange års klinisk erfaring med behandlingsarbeid i graviditet og spedbarnstid.

Teija Anke har vært foreleser og gruppelærer i RBUPs videreutdanning i sped- og småbarns psykiske helse siden 2008.

Heidi Fjeldheim har siden 2020 vært foreleser og gruppelærer på spesialistutdanningen ved RBUP.

Filer til nedlasting:

Kontaktpersoner