Spesialistutdanning for sykepleiere
Faglig tyngde og trygghet, selvivaretakelse og robusthet, og praksisnær fagutvikling er nøkkelkomponenter i spesialistutdanningen for sykepleiere. Det undervises om utredning, vurderinger og behandling, profesjonsrollen, samfunnsoppdrag og profesjonens bidrag til tverrfaglige og tverretatlige samarbeid.
Nøkkelopplysninger
Søknadsfrist:
1. desember 2024
Oppstart:
Januar 2025.
Kursavgift:
55 000 kr
(11 000 kr per semester x 5)
Sted:
RBUP Øst og Sør, Nydalen, Oslo
Varighet:
30 måneder (deltid)
I spesialistutdanningen for sykepleiere erfarer du hvordan sykepleiekompetansen gir basis for å jobbe terapeutisk innenfor en utvidet biopsykososial forståelsesramme med barn og ungdoms psykiske helse. Samtidig får du en tverrfaglig opplæring i en valgt behandlingsmetode som bidrar til et trygt medlemskap i et tverrfaglig team.
I profesjonsgruppen utvides profesjonsrollen gjennom tilførsel av ny kunnskap fra det komplekse feltet knyttet til barn og unges psykiske helse og oppvekst. I de tverrfaglige gruppene blir de samme fenomenene undersøkt fra ulike profesjoner og tjenesteperspektiver. I behandlingsmetode styrkes kompetansen i å drive relasjonelt endringsarbeid på ulike arenaer. Brukermedvirkning er et gjennomgående tema i undervisningen og brukerstemmen inngår i kunnskapsformidlingen.
Utdanningens læringsmål
- Profesjonens særlige samfunnsoppdrag og den historiske utvikling i feltet.
- Økt forståelse for profesjonens plass i det tverrfaglige feltet.
- Utvide kompetanse på felles kunnskapsområder (differensiert og tilpasset profesjonens grunnutdanning).
- Utvide profesjonsspesifikk utredningskompetanse.
- Utvide terapeutisk kompetanse (differensiert og tilpasset profesjonens grunnutdanning).
- Økt bevissthet om det profesjonsspesifikke kompetanseområde og deres begrensninger.
Klinisk-teoretisk integrasjon er en overordnet målsetting. Læringsmål, innhold og progresjon er tilpasset hver profesjonsgruppe i tråd med respektive krav til spesialistutdanning.
Opptakskrav og målgruppe
- Sykepleierutdanning.
- Master eller en relevant videreutdanning i for eksempel helsesykepleie eller psykisk helsearbeid.
- Sykepleiere i førstelinjetjenesten, og spesialisthelsetjenesten.
- Parallelt med undervisningen må deltakerne delta i veiledet klinisk arbeid, minst 50 %, og ha arbeidsoppgaver i tråd med utdanningens progresjon og innhold.
Kreditering/kompetanse
- Undervisningen er i tråd med Norsk sykepleierforbund sine krav om å søke godkjenning som klinisk spesialist i sykepleie.
Undervisningsform
- 15 samlinger a 3 dager.
- Undervisningen er praksisnær og kunnskapsbasert (erfaringskunnskap, forskningskunnskap og brukerkunnskap).
- Stabile læringsgrupper.
- Undervisningen er dynamisk og engasjerende med veksling mellom forelesninger, modell-læring, film, deltakerens egen muntlige deltakelse, øvelser, rollespill, kliniske filmer og refleksjoner i grupper i ulik størrelse.
Veiledning
- Klinisk veiledning, individuelt eller i gruppe, som skal dokumenteres ved utdanningens avslutning.
- Veiledning skal være i tråd med kravene til Norsk sykepleierforbund for å bli klinisk spesialist.
- Veiledningen skal ta utgangspunkt i studentens kliniske arbeid med barn og familier.
- Godkjent veileder.
Deltakelseskrav
- Det er obligatorisk oppmøte, minimum 80 % på undervisning.
- Det forutsettes egenaktivitet (lese litteratur, se elektroniske forelesninger, skrive refleksjonsnotat mv) mellom hver samling.
- Innleveringer av obligatorisk arbeidskrav mellom hver samling.
- Deltakerne må ha med klinisk materiale (på film) til bruk i undervisningen.
- Deltakeren skal delta og bidra på avsluttende kongress.
Filer til nedlasting:
Er du ferdig utdannet spesialist og ønsker mer fordypning i metode?
Kontaktpersoner
Line Brager-Larsen
Spesialrådgiver / Special Adviser
line.larsen@r-bup.no
+47 97 72 22 03
Renate Stendal
Prosjektkoordinator / Project Coordinator
renate.stendal@r-bup.no
+47 48 27 87 32