Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Spesialist­utdanning for barneverns­pedagoger

Kompetansebygging og faglig trygghet, selvivaretakelse og robusthet, og praksisnær fagutvikling er nøkkelkomponenter i spesialistutdanningen for barnevernspedagoger. Deltakeren vil videreutvikle sin profesjonskompetanse til spesialistnivå i feltet barn og unges psykiske helse.

Nøkkelopplysninger

  • Søknadsfrist:

    1. oktober 2024

  • Oppstart:

    Januar 2025.

  • Kursavgift:

    55 000 kr
    (kr 11 000 per semester x 5)

  • Studiested:

    RBUP øst og sør, Nydalen, Oslo

  • Varighet:

    30 måneder (deltid)

Utredning, vurderinger og behandling, profesjonsrollen, samfunnsoppdrag og profesjonens bidrag til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid er viktige tema i spesialistutdanningen for barnevernspedagoger.

Vi arbeider med særlig fokus på utsatte barn og unge med komplekse og sammensatte vansker. Studiet vil videreutvikle kunnskap, verdier og ferdigheter i å forstå og analysere utsatte barn, unge og familiens livssituasjon i en helhetlig sammenheng, og til å handle på basis av denne.

Blant annet vil det være fokus på beskyttelse- og risikofaktorer for god psykisk helse og utvikling, mestring, omsorgssituasjon, hverdagsliv og familiens fungering.

Studiet vil også gi behandlingskompetanse til å endre de sosiale, materielle og kulturelle betingelsene som påvirker hverdagslivet til barn og unge.

For å oppnå robuste spesialister vil det være fokus på kandidatens profesjonelle selvforståelse, og ivaretakelse av seg selv og sine kollegaer.

Utdanningens læringsmål:

  • Kunnskap om profesjonens særlige samfunnsoppdrag og den historiske utvikling i feltet
  • Økt forståelse for profesjonens plass i det tverrfaglige feltet
  • Utvide kompetanse på felles kunnskapsområder (differensiert og tilpasset profesjonens grunnutdanning)
  • Utvide profesjonsspesifikk utredningskompetanse
  • Utvide terapeutisk kompetanse (differensiert og tilpasset profesjonens grunnutdanning)
  • Økt bevissthet om det profesjonsspesifikke kompetanseområdet og dette områdets begrensinger

Opptakskrav og målgruppe

  • Utdanningen er en post-masterutdanning.
  • For barnevernspedagoger kan kravet om master fravikes dersom ikke gruppen er fulltegnet og den individuelle kompetansen vurderes å være tilstrekkelig. Søkere som oppfyller profesjonsforeningenes krav til spesialisering prioriteres ved opptak.
  • Spesialistutdanningen er primært rettet mot spesialisthelsetjenesten, men er også åpen for personer med ønske om spesialistkompetanse i andre tjenester.
  • Parallelt med undervisningen må deltakerne stå i veiledet klinisk arbeid, minst 50 %, og ha arbeidsoppgaver i tråd med utdanningens progresjon og innhold.

Kreditering/kompetanse

  • Undervisningen er i tråd med profesjonsforeningens krav.
  • Godkjenning som klinisk barnevernspedagog eller klinisk spesialist gjøres av Fellesorganisasjonen i henhold til deres godkjenningskriterier.

Undervisningsform

  • 15 samlinger á 3 dager
  • Undervisningen er dynamisk og engasjerende med veksling mellom forelesninger, modell-læring, film, deltakerens egen muntlige deltakelse, øvelser, rollespill, kliniske filmer og refleksjoner i grupper i ulik størrelse.
  • Undervisningen er praksisnær og kunnskapsbasert (erfaringskunnskap, forskningskunnskap og brukerkunnskap).

Veiledning

  • 240 timer klinisk veiledning individuelt eller i gruppe, som skal dokumenteres ved utdanningens avslutning.
  • Veiledning skal være i tråd med FOs krav.
  • Veiledningen skal ta utgangspunkt i studentens kliniske arbeid med barn og familier.
  • Godkjent veileder.

Deltakelseskrav

  • Obligatorisk oppmøte, min. 80 %
  • Egenaktivitet (lese artikler, litteratur og elektroniske forelesninger) mellom hver samling
  • innleveringer av obligatorisk arbeidskrav mellom samlingene.
  • deltakerne må ha med klinisk materiale (på film) til bruk i undervisningen

Filer til nedlasting:

Kontaktpersoner