Psykodynamisk orientert psykoterapi for leger i spesialisering
Toårig utdanning i psykodynamisk orientert psykoterapi (PDT) med barn og ungdom er et tilbud til leger i spesialisering. Deltakeren får en innføring i teorigrunnlaget for psykodynamisk psykoterapi og en forståelse for den terapeutiske prosess og sentrale begrep innen psykoanalytisk/psykodynamisk tenkning.
Nøkkelopplysninger
Søknadsfrist:
1. oktober 2024
Neste oppstart:
Januar 2025
Kursavgift:
44 000 kr (11 000 kr per semester)
Studiested:
RBUP øst og sør, Nydalen, Oslo
Varighet:
24 måneder (deltid)
Toårig utdanning i psykodynamisk psykoterapi for barn og unge er en obligatorisk del av LIS-spesialiseringen. I tillegg kan deltakeren velge valgfri modul i tverrfaglighet og samhandling.
Deltakeren får en innføring i teorigrunnlaget for psykodynamisk psykoterapi og en forståelse for den terapeutiske prosess og sentrale begrep innen psykoanalytisk/psykodynamisk tenkning. I dette inngår utviklingspsykologisk kunnskap og å forstå barnet og ungdommen i lys av tidlig samspill og tilknytning. Videre vil deltakeren få kunnskap om viktigheten av pasientens nære omgivelser og hvordan tilnærmingen kan anvendes i terapeutisk arbeid med barn, ungdom, deres familier og nettverk for øvrig.
I alle læringsaktivitetene vil det være et sentralt mål å arbeide med de tanker, følelser og fantasier, bevisste og ubevisste, som aktiveres i barnet eller ungdommen og hvordan terapeuten kan få tak i, forstå og fortolke disse. Det er en like sentral målsetting at deltakeren får kunnskap om betydningen av å ha en sensitivitet og bevissthet om eget bidrag i relasjonen.
Denne psykoterapiutdanningen vektlegger at deltakeren tilegner seg gode psykoterapeutiske holdninger, kunnskaper og kommunikasjonsferdigheter som har verdi utover den klassiske psykoterapisituasjonen.
Deltakerne skal kunne vurdere tilnærmingens styrker og begrensninger i tråd med kunnskapsbasert praksis, samt kunne omsette teori til klinisk praksis tilpasset egen rolle og arbeidssted.
Deltakeren vil få kunnskap om observasjonsmetoder og bruk av tester og verktøy i utredningsfasen bl.a. det psykiatriske intervju, leke-observasjon, projektive utredningsmetoder. I dette integreres kompetanse til å gjøre vurderinger og anvende den barne- og ungdomspsykiatriske utredning som grunnlag for terapeutiske overveielser og etablering av nødvendige rammebetingelser.
Deltakeren vil reflektere over hvordan forholde seg aktivt til samarbeid, samvalg og brukermedvirkning som del av egen praksis. De temaene behandles også spesielt i en egen modul, tverrfaglighet og samhandling.
Opptakskrav og målgruppe
- Leger i spesialisering.
- Minimum 50 prosent stilling i BUP feltet.
Kreditering/kompetanse
- Utdanningen er anbefalt av RegUt HSØ.
Undervisningsform
- Spesialistutdanningen for leger strekker seg over fire obligatoriske semestre.
- 16 samlinger a 2 dager
- Undervisningen er samlingsbasert med arbeidskrav mellom samlingene.
- For LIS har programmet har to moduler:
- Modul 1: toårig psykoterapiseminar (psykodynamisk psykoterapi for barn og unge) i ren LIS-gruppe.
- Modul 2: Tverrfaglighet og samhandling (TS). Totalt ni dager over fem semestre med fellesundervisning og tverrfaglige læringsgrupper.
- TS-modulen er ikke søkt anbefalt hos RegUt og dermed ikke en obligatorisk del av LIS-spesialiseringen. Vi anbefaler deltakelse i TS-modulen.
Veiledning
- Minst 65 timer veiledning av godkjent veileder.
- Deltakerne forutsettes å utføre psykoterapeutisk pasientbehandling under veiledning gjennom hele utdanningsløpet.
Deltakelseskrav
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlingene.
- Deltakelse på avsluttende kongress.
Filer til nedlasting:
Kontaktpersoner
Sanja Panjkovic
Studieleder / Programme Manager
sanja.panjkovic@r-bup.no
+47 90 17 23 24
Renate Stendal
Prosjektkoordinator / Project Coordinator
renate.stendal@r-bup.no
+47 48 27 87 32