Spesialistutdanning for pedagoger
Spesialistutdanningen for pedagoger gir mulighet for å jobbe som spesialist i klinisk pedagogikk i psykisk helsevern. Faglig trygghet og tyngde, selvivaretakelse og robusthet, og praksisnær fagutvikling er nøkkelkomponenter i utdanningen. Vi er særlig opptatt av hvordan vanskelige følelser kan være til hinder for læring, utvikling og livsutfoldelse. Vi arbeider med forskjeller og likheter mellom å drive endringsarbeid med barn og unge gjennom undervisning og å gjøre det gjennom å arbeide terapeutisk.
Nøkkelopplysninger
Søknadsfrist:
1. oktober 2024
Oppstart:
Januar 2025.
Kursavgift:
55 000 kr
(11 000 kr per semester x 5)Studiested:
RBUP Øst og Sør, Nydalen, Oslo
Varighet:
30 måneder (deltid)
I profesjonsgruppen for pedagoger har vi særlig fokus på hvordan man utnytter samspillet mellom terapeutiske og pedagogiske tilnærminger for å fremme barns utvikling, læring og endring.
Utdanningens læringsmål:
- Økt kunnskap om profesjonens særlige samfunnsoppdrag og den historiske utvikling i feltet
- Økt forståelse for profesjonens plass i det tverrfaglige feltet
- Utvidet kompetanse på kunnskapsområder som utviklingspsykologi, lekens betydning, og barn og unges psykiske helse
- Utvidet profesjonsspesifikk utredningskompetanse
- Utvikle terapeutisk kompetanse
- Økt bevissthet om det profesjonsspesifikke kompetanseområdet og pedagogens rolle i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
Opptakskrav og målgruppe
- Utdanningen er en post-masterutdanning. Det kreves kreves master i pedagogikk eller spesialpedagogikk.
- Minst to års praksis som lærer, førskolelærer eller ppt-rådgiver før oppstart i spesialistutdanningen.
- Det er krav om minst 50 % veiledet klinisk arbeid, fortrinnsvis i BUP
- Spesialistutdanningen er primært rettet mot spesialisthelsetjenesten.
Kreditering/kompetanse
- Utdanningen er i tråd med kravene til Kliniske Pedagogers Forening og vil sammen med veiledning og klinisk praksis gi spesialistkompetanse.
- Søknad om godkjenning sendes til Kliniske Pedagogers Forening.
Undervisningsform
- Undervisningen er dynamisk og engasjerende med veksling mellom forelesninger, modell-læring, film, deltakerens egen muntlige deltakelse, øvelser, rollespill, kliniske filmer og refleksjoner i grupper i ulik størrelse.
- Undervisningen er praksisnær og kunnskapsbasert (erfaringskunnskap, forskningskunnskap og brukerkunnskap). Klinisk-teoretisk integrasjon er en overordnet målsetting.
Veiledning
- Veiledning i tråd med rammeplanen til Forening for klinisk pedagogikk.
- Totalt 230 timer veiledning derav minst 170 timer fra spesialist i klinisk pedagogikk.
- Veiledningen skal ta utgangspunkt i studentens kliniske arbeid med barn og familier.
Deltakelseskrav
- Det er obligatorisk oppmøte, minimum 80 %.
- Det forutsettes egenaktivitet (lese litteratur, se elektroniske forelesninger, skrive refleksjonsnotat m.v) mellom hver samling.
- Innleveringer av obligatorisk arbeidskrav mellom samlingene.
- Deltakerne må ha med klinisk materiale (på film) til bruk i undervisningen.
Filer til nedlasting:
Er du ferdig utdannet spesialist og ønsker mer fordypning i metode?
Kontaktpersoner
Linda Merete Hegg
Spesialrådgiver / Special adviser
linda.hegg@r-bup.no
+47 99 58 57 06
Renate Stendal
Prosjektkoordinator / Project Coordinator
renate.stendal@r-bup.no
+47 48 27 87 32