Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Spesialist­utdanning for sykepleiere

Faglig tyngde og trygghet, selvivaretakelse og robusthet, og praksisnær fagutvikling er nøkkelkomponenter i spesialistutdanningen for sykepleiere. Det undervises om utredning, vurderinger og behandling, profesjonsrollen, samfunnsoppdrag og profesjonens bidrag til tverrfaglige og tverretatlige samarbeid.

Nøkkelopplysninger

  • Søknadsfrist:

    1. oktober 2024

  • Oppstart:

    Januar 2025.

  • Kursavgift:

    55 000 kr

    (11 000 kr per semester x 5)

  • Studiested/platform:

    RBUP øst og sør, Nydalen, Oslo

    Canvas

  • Varighet:

    30 måneder (deltid)

I spesialistutdanningen for sykepleiere erfarer du hvordan sykepleiekompetansen gir basis for å jobbe terapeutisk innenfor en utvidet biopsykososial forståelsesramme med barn og ungdoms psykiske helse. Samtidig får du en tverrfaglig opplæring i en valgt behandlingsmetode som bidrar til et trygt medlemskap i et tverrfaglig team.

I profesjonsgruppen utvides profesjonsrollen gjennom tilførsel av ny kunnskap fra det komplekse feltet knyttet til barn og unges psykiske helse og oppvekst. I de tverrfaglige gruppene blir de samme fenomenene undersøkt fra ulike profesjoner og tjenesteperspektiver. I behandlingsmetode styrkes kompetansen i å drive relasjonelt endringsarbeid på ulike arenaer. Brukermedvirkning er et gjennomgående tema i undervisningen og brukerstemmen inngår i kunnskapsformidlingen.

Utdanningens læringsmål

  • Profesjonens særlige samfunnsoppdrag og den historiske utvikling i feltet.
  • Økt forståelse for profesjonens plass i det tverrfaglige feltet.
  • Utvide kompetanse på felles kunnskapsområder (differensiert og tilpasset profesjonens grunnutdanning).
  • Utvide profesjonsspesifikk utredningskompetanse.
  • Utvide terapeutisk kompetanse (differensiert og tilpasset profesjonens grunnutdanning).
  • Økt bevissthet om det profesjonsspesifikke kompetanseområde og deres begrensninger.

Klinisk-teoretisk integrasjon er en overordnet målsetting. Læringsmål, innhold og progresjon er tilpasset hver profesjonsgruppe i tråd med respektive krav til spesialistutdanning.

Opptakskrav og målgruppe

  • Sykepleierutdanning.
  • Master eller en relevant videreutdanning i for eksempel helsesykepleie eller psykisk helsearbeid. 
  • Sykepleiere i førstelinjetjenesten, og spesialisthelsetjenesten.
  • Parallelt med undervisningen må deltakerne delta i veiledet klinisk arbeid, minst 50 %, og ha arbeidsoppgaver i tråd med utdanningens progresjon og innhold.

Kreditering/kompetanse

  • Undervisningen er i tråd med Norsk sykepleierforbund sine krav om å søke godkjenning som klinisk spesialist i sykepleie.

Undervisningsform

  • 15 samlinger a 3 dager.
  • Undervisningen er praksisnær og kunnskapsbasert (erfaringskunnskap, forskningskunnskap og brukerkunnskap).
  • Stabile læringsgrupper.
  • Undervisningen er dynamisk og engasjerende med veksling mellom forelesninger, modell-læring, film, deltakerens egen muntlige deltakelse, øvelser, rollespill, kliniske filmer og refleksjoner i grupper i ulik størrelse.

Veiledning

  • Klinisk veiledning, individuelt eller i gruppe, som skal dokumenteres ved utdanningens avslutning.
  • Veiledning skal være i tråd med kravene til Norsk sykepleierforbund for å bli klinisk spesialist.
  • Veiledningen skal ta utgangspunkt i studentens kliniske arbeid med barn og familier.
  • Godkjent veileder.

Deltakelseskrav

  • Det er obligatorisk oppmøte, minimum 80 % på undervisning.
  • Det forutsettes egenaktivitet (lese litteratur, se elektroniske forelesninger, skrive refleksjonsnotat mv) mellom hver samling.
  • Innleveringer av obligatorisk arbeidskrav mellom hver samling.
  • Deltakerne må ha med klinisk materiale (på film) til bruk i undervisningen.
  • Deltakeren skal delta og bidra på avsluttende kongress.

Filer til nedlasting:

Kontaktpersoner