Utdanning for kontorfaglig ansatte i kommunale helse- og sosialfaglige tjenester for barn, unge og deres familier, 1. studieår
Kontorfaglig ansatte har sentrale funksjoner som krever stadige høyere kompetanse. Utdanningen skal gi disse ansatte grunnleggende kunnskap om egen tjeneste. I tillegg skal den gi teoretisk og praktisk forståelse av mellommenneskelig kommunikasjon, kjennskap til lovverk og kvalitetssikring, samt forståelse for etiske dilemmaer.
Nøkkelopplysninger
Søknadsfrist:
1. juli 2024
Neste oppstart:
September 2024
Kursavgift:
15 200 kr
Sted:
RBUP Øst og Sør, Nydalen, Oslo
Varighet:
10 måneder (deltid)
Utdanningen bygger på at kontorfaglig ansatte trenger kjennskap til feltet de arbeider i. Dette gjelder både hvordan det er organisert, verdier og normer, tenkemåter og ikke minst informasjonssystemene i vid forstand, både de datatekniske og de menneskelige.
Videre bygger utdanningen på at mye av den kompetansen kontoransatte utvikler gjennom praksis, handler om taus kunnskap. Derfor legger vi stor vekt på praktisk erfaring og bevisst arbeid med å gjøre kontoransatte i stand til å uttrykke sitt arbeid og sin kompetanse. Dette danner grunnlaget for erfaringsdeling og kompetanseutvikling. Samtidig er det et mål å sette denne praksisen inn i en teoretisk sammenheng.
Det legges opp til refleksjon over egen praksis og forståelse for kontorfaglig ansattes funksjon og rolle i profesjonelle organisasjoner. Utvikling av faglig identitet står sentralt.
Utdanningens mål er tredelt:
- Gi deltakerne økte kunnskaper om tjenestenes tenkning og arbeidsmåte, både egen tjeneste og på tvers av tjenester.
- Økt bevissthet om eget fag
- Styrkede kontorfaglige ferdigheter
Kursinnhold
Det legges det stor vekt på teoretisk og praktisk forståelse av blant annet:
- Velferdsstaten, kommunale (og noen statlige) tjenester for barn og unge: Historikk, organisering, helse-/sosialfaglig tenkning
- De ulike faggruppenes rolle, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- Kontoransatte rolle og funksjon i profesjonelle organisasjoner
- Mellommenneskelig kommunikasjon. Mottak av/kontakt med barn og familier i ekspedisjon og på telefon. Intern kommunikasjon
- Møte med mennesker med etnisk minoritetsbakgrunn
- Relevant lovverk, forskrifter og veiledere
- Registreringssystemer/fagsystemer, digitalisering og den kontorfagliges rolle i registreringsarbeidet. Arkiv og arkivforståelse.
- Etikk og etiske dilemmaer
Målgruppe
- Kontorfaglig ansatte i kommunale helse- og sosialfaglige tjenester for barn, unge og deres familier (barnevern, PPT og helsestasjon): sekretærer, konsulenter og kontorledere eller ansatte i tilsvarende stillinger.
- Utdanningen retter seg også mot kontorfaglig ansatte i tilsvarende tjenester, som for eksempel statlig barnevern, familievern og private barnevernsinstitusjoner.
Omfang og varighet
Første studieår gjennomføres som deltidsutdanning over ett år, med fire samlinger, hver på tre dager. Det tilsvarer ca. 75 timer undervisning. Utdanningen er lagt opp som et toårig løp med andre studieår i 2025-26. Det søkes for ett år av gangen og det er mulig å kun ta første år. Utdanningen har opptak annethvert år.
Samlingsdatoer:
1. samling: 23.–25. september 2024
2. samling: 18.–20. november 2024
3. samling: 17.–19. mars 2025
4. samling: 19.–21. mai 2025
Arbeids- og undervisningsformer
- Hver samling består av fellesundervisning og arbeid i mindre grupper. Noe undervisning er delt etter tjeneste.
- Det legges vekt på aktiv deltakelse fra studentenes side.
- Undervisningen legger opp til refleksjon over egen praksis og erfaringsdeling.
- Deler av utdanningen skjer i form av selvstudier bestående av litteraturstudier og oppgaveskriving.
Etter endt utdanning skal deltakere
- Ha grunnleggende kunnskaper om organiseringen av, og funksjonene til, de kommunale helse- og sosialfaglige tjenestene for barn, unge og deres familier og samhandlingen på tvers av dem.
- Ha bred kunnskap om historie, organisering, funksjoner og faglig tenkning i egen tjeneste, kjenne til faggruppene og det tverrfaglige arbeidet innad i tjenesten.
- Ha kunnskap om sentrale teorier om mellommenneskelig kommunikasjon og hvordan disse kan anvendes både i møter med brukere og kolleger.
- Ha kunnskap om interkulturell kommunikasjon knyttet til møter med barn og familier på telefon og i ekspedisjon.
- Kjenne til relevant lovverk for de aktuelle tjenestene
- Kjenne til hensikten med tjenestenes registreringssystemer/
fagsystemer og noen aktuelle grunntrekk i digitaliseringen, samt betydningen av de kontorfagliges rolle i registreringsarbeidet (kvalitetssikring). - Ha kunnskap om og forståelse for egen funksjon / rolle i tjenestene og faggruppas betydning for gode tjenester.
- Ha kunnskap om etikkens betydning for valg og vurderinger i hverdagen.
- Kunne sette ord på og reflektere over kontoransattes arbeidsoppgaver og kompetanse i egen organisasjon.
- Ha erfaring med å observere og reflektere over egen og andres kommunikasjon i møte med barn, unge og deres familier i frontlinjeposisjonen og kunne se møtet fra brukernes perspektiv.
- Ha erfaring fra å lede et mindre møte og legge fram egne synspunkter og punkter fra en diskusjon for en mindre forsamling.
- Kunne formidle erfaringer og fagstoff i form av skriftlige oppgaver.
- Kunne gjenkjenne et etisk dilemma og identifisere handlingsalternativer.
- Ha faglig bevissthet om eget fag og betydningen av dette for gode tjenester.
- Ha kjennskap til rutiner og praksis i andre tjenester / arbeidsplasser som grunnlag for kritisk vurdering av egne rutiner.
- Kunne utveksle erfaringer med andre kontorfaglig ansatte og slik bidra til god praksis.
Opptakskrav
Det stilles krav om generell studiekompetanse eller realkompetanse. Dersom du ikke har generell studiekompetanse fra videregående skole blir du vurdert etter realkompetanse.
Deltakelseskrav og vurderingsformer
- Krav til tilstedeværelse: 80 %. Fravær utover dette må avklares særskilt med studieledelsen.
- Utdanningen vil bli vurdert som bestått / ikke bestått. Vurderingen vil bygge på tre innleveringsoppgaver underveis.
Annen praktisk informasjon
Kontorutdanningen er en del av et bredt tverrfaglig miljø i RBUP Øst og Sør, som arbeider med undervisningstilbud til andre profesjoner i tjenestene. Dette innebærer både faglig oppdatering og tilgang til lærerkrefter med kjennskap til tjenestene, inkludert både klinikere og forskere. Det er også etablert en ressursgruppe for utdanningen, bestående av kontorfaglige ansatte, som bidrar til at innholdet videreutvikles i tråd med tjenestenes og kontoransattes behov.
Kontaktpersoner
Hege Sundstrøm
Studieleder / Programme manager
hege.sundstrom@r-bup.no
+47 95 11 26 29
Malin Trædal Flem
Prosjektkoordinator / Project Coordinator
malin.tredal.flem@r-bup.no
+47 94 79 38 55