Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Utdanning for kontorfaglig ansatte i BUP, kommunale helse- og sosialfaglige tjenester for barn unge og deres familier, 2. studieår

Denne valgfrie påbygningen til første års studium omfatter et vidt felt av aktuelle temaer og problemstillinger kontoransatte står overfor i sin daglige arbeidssituasjon.

Nøkkelopplysninger

  • Søknadsfrist:

    1. juni 2025

  • Neste oppstart:

    September 2025

  • Kursavgift:

    15 200 kr

  • Sted:

    RBUP Øst og Sør, Nydalen, Oslo

  • Varighet:

    8 måneder (deltid)

Utdanningen bygger på at kontorfaglig ansatte trenger kjennskap til feltet de arbeider i. dette gjelder både hvordan det er organisert, verdier og normer, tenkemåter og ikke minst informasjonssystemene i vid forstand, både de datatekniske og de menneskelige.

Videre bygger utdanningen på at mye av den kompetansen kontoransatte utvikler gjennom praksis, handler om taus kunnskap. Derfor legger vi stor vekt på praktisk erfaring og bevisst arbeid med å gjøre kontoransatte i stand til å uttrykke sitt arbeid og sin kompetanse. Dette danner grunnlaget for erfaringsdeling og kompetanseutvikling. Samtidig er det et mål å sette denne praksisen inn i en teoretisk sammenheng.

De to årene bygger på samme forståelse av kontorfaget, og studiet legger vekt på at kontorfaglige ansatte trenger kjennskap til:

  • Feltet de arbeider i
  • Måten å tenke og jobbe på
  • Hvordan det er organisert
  • Verdier og normer
  • Informasjonssystemer, både datatekniske og menneskelige

Forståelse for kontorfaglig ansattes funksjon og rolle i profesjonelle organisasjoner, samt utvikling av faglig identitet, står sentralt.

Undervisningen dekker blant annet følgende temaer:

  • Samhandling/tverrfaglighet
  • Opplæring av voksne/voksenpedagogikk og læring på arbeidsplassen
  • Medvirkning fra barn, unge og deres familier i teori og praksis
  • Organisasjonsteori, organisasjonsstruktur og organisasjonskultur
  • Interkulturell kommunikasjon
  • Presentasjonstrening
  • Lovverk (utover det som er tema 1. år)
  • Kvalitetsarbeid
  • Forskning og utviklingsarbeid, betydning og konkrete eksempler
  • Kontorfaget og betydningen av fagutvikling

Målgruppe

Kontorfaglig ansatte i psykisk helsevern for barn og unge og kommunale helse- og sosiale tjenester for barn, unge og deres familier, samt tilsvarende tjenester som for eksempel familievern og PPT.

Opptakskrav

Søkere må ha fullført første år av utdanningen.

Kompetanse

Deltakerne får økt kompetanse om tjenestenes tenkning og arbeidsmåte, både egen tjeneste og på tvers av tjenester, økt bevissthet om eget fag og styrkede kontorfaglige ferdigheter.

Forventet læringsutbytte

Etter endt undervisning skal deltakeren:

  • Kjenne til noen relevante aktuelle politiske, kommunale og/eller faglige føringer for eget arbeidssted. Ha kunnskap om sentrale føringer for samhandling/samarbeid mellom tjenestene.
  • Ha kunnskap om hvordan voksne lærer og noen sentrale teorier og grunnleggende prinsipper for opplæring
  • Ha kunnskap om sentrale føringer for tjenestene når det gjelder medvirkning fra barn, unge og deres familie, innholdet i begrepet medvirkning og konsekvenser for egen arbeidsplass og eget arbeid
  • Ha grunnleggende kunnskap om noen sentrale begreper i organisasjonsteori
  • Ha kunnskap om interkulturell kommunikasjon knyttet til møter med barn og familier på telefon og i ekspedisjon.
  • Kjenne til relevant lovverk knyttet til forvaltning, blant annet forvaltningslov og offentleglov
  • Ha forståelse for hvordan kontorfaglig ansatte kan bidra i kvalitetsarbeid med gode rutiner, informasjon, implementering og kontroll
  • Kjenne til betydningen av forskning og utviklingsarbeid på eget arbeidssted.
  • Ha en bred forståelse av kontorfaget og betydningen av fagutvikling
  • Kunne sette ord på og reflektere over egen rolle og funksjon
  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere en enkel opplæringsøkt med en eller flere deltakere
  • Kunne presentere og legge frem synspunkter og arbeid i en forsamling
  • Kunne dele/utveksle erfaringer med kolleger på en systematisk måte og dermed bidra til utvikling og læring i organisasjonen og til god praksis
  • Kunne formidle erfaringer, reflektere og bruke fagstoff i skriftlige oppgaver

Undervisningsform

Utdanningen gjennomføres som fysiske samlinger på RBUP. Studiemateriell og innleveringer i Canvas.

Hver samling vil bestå av fellesundervisning og arbeid i mindre grupper. Noe undervisning er delt etter tjeneste. Det legges vekt på aktiv deltakelse fra studentenes side. Undervisningen legger opp til refleksjon over egen praksis og erfaringsdeling. Deler av utdanningen skjer i form av selvstudier bestående av litteraturstudier og oppgaveskriving.

Deltakelseskrav

Utdanningen vil bli vurdert som bestått/ikke bestått. Vurderingen vil bygge på 3 innleveringsoppgaver underveis.

Krav til tilstedeværelse: 80 %. Fravær utover dette må avklares særskilt med studieledelsen.

Annen praktisk informasjon

Kontorundervisningen er en del av et bredt tverrfaglig miljø i RBUP som jobber med undervisning av profesjonene i psykisk helsevern, i kommunale helse- og sosialfaglige tjenester samt tjenestestøtte til kommunene. Forankringen på RBUP innebærer både tilgang til faglig oppdatering og til lærerkrefter med kjennskap til tjenestene, både praktikere og forskere. Undervisningen drives i hovedsak av kontorfaglig ansatte fra de aktuelle tjenestene og spesialisthelsetjenesten i landet. Dette sikrer nær kontakt med feltet og kontoransattes behov.

Kontaktpersoner